Metodické materiály/publikace:
* Adaptační koordinátor na základní škole - Metodická příručka
NPI ČR; kolektiv autorů
* Funkční hodnocení chování a Plán podpory chování pro žáka - Metodická příručka s formuláři
SOFA; Lenka Felcmanová, Anna Kubíčková
* Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole - Metodika
Národní pedagogický institut ČR; Zbyněk Němec
* Kočičí zahrada - Rozvoj sociálních dovedností dětí v rámci prevence rizikového chování (Metodika pro učitele)
Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie; Markéta Exnerová, Tereza Kaufová, Lenka Skácelová
* Kombinovaná sociálně-pedagogická intervence - Metodika
Úřad vlády ČR - Odbor pro sociální začleňování (Agentura); Viktor Piorecký, Lucie Macků
* Metodické doporučení pro školy a školská zařízení - Škola a neštěstí: Jsme připraveni!
MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR; kolektiv autorů
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Odbor pro sociální začleňování (Agentura); kolektiv autorů
* Metodický materiál pro předškolní vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování
Pardubický kraj; Mgr. Jana Klementová, Mgr. Markéta Sychrová
Univerzita Palackého v Olomouci; Oldřich Müller a kol.
Univerzita Karlova v Praze, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie; Anna Aujezká, Jana Havigerová, Lenka Macková, Marek Nečas, Lenka Skácelová
* Metodika práce asistenta pedagoga - Práce s třídním klimatem
Univerzita Palackého v Olomouci; Šárka Klimešová
* Metodika práce asistenta pedagoga - Prevence a zvládání problémového chování
Univerzita Palackého v Olomouci; Hynek Jůn, Branislava Marvánová Vargová
* Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra
Univerzita Palackého v Olomouci; Věra Čadilová, Zuzana Žampachová a kolektiv
* Metodika pro školní sociální pedagogy
Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava, MŠMT, fondy EU; kolektiv autorů
* Metodika vedení třídnických hodin
Univerzita Karlova v Praze & Togga; Skácelová, L.
* Metodika vedení třídnických hodin na víceletých gymnáziích a středních školách
Agentura Wenku s.r.o., MŠMT, Gymnázium Budějovická; Mgr. Jana Lidická, Mgr. Kateřina Šmatláková
Elio, z.s.; Mgr. et Mgr. Lukáš Dastlík, Mgr. Milan Černý
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s; kolektiv autorů
* Práce s třídním kolektivem - Metodika
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků; Friedlová Karin, Jurová Lucia, Lindovská Lenka, Macková Petra, Urbancová Martina
* Prevence rizikového chování na 1. stupni ZŠ - metodická příručka pro učitele
Pedagogicko-psychologická poradna a SPC Olomouckého kraje; Mgr. Silvie Houšťavová, Mgr. Irena Oršulíková, Mgr. Karel Opravil
* Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení - Metodické doporučení
Česká školní inspekce, Praha 2021; Kolektiv autorů
MŠMT; Mgr. Bc. Alena Vrbová, Mgr. Linda Nývltová
* Svět se tvoří v našich hlavách - Metodické listy pro rozvoj demokratické kultury ve školách
ACADEMIA IREAS, o.p.s.; Pavlína Seidlerová, Kateřina Kučerová, Anastasia Sahoo
* Třídnické hodiny - Metodika práce třídního učitele s tématy osobnostní a sociální výchovy
Projekt Odyssea; Mgr. Michal Dubec
* Učíme s filmem - metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce
JEDEN SVĚT NA ŠKOLÁCH - Člověk v tísni, o.p.s., Kolektiv autorů
* Vztahy žáka ve skupině - Metodika práce asistenta pedagoga
Univerzita Palackého v Olomouci; Roman Pešek
* Základní metodika - Podpora pedagogům pro výuku v předmětech Člověk a zdraví a Výchova ke zdraví
Anabell; PhDr. Mgr. Lenka Procházková
Ostatní materiály/publikace:
* Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ
Vydavatelství univerzity Palackého v Olomouci; Mikulcová Klára, Kopecký Kamil
* Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Nová škola o.p.s.; Zbyněk Němec a kol.
META, o.p.s.; Zuzana Prokopová, Milena Poeta, Kristýna Titěrová
Projekt Minimalizace šikany; Petr Hrouzek, Zdeňka Marková a kol.
* Co dělají čeští učitelé ve třídách jinak než ti v zahraničí?
Program Učitel naživo + PAQ; Václav Korbel, Daniel Prokop
* Co dělat, když – intervence pedagoga v případě psychické krize / duševního onemocnění žáka
MZČR, MHMP; Mgr. Alena Vrbová, Mgr. Linda Nývltová
* Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD
UJEP, Ústí n. Labem; Mgr. Vlastimil Chytrý, Ph.D., PhDr. et. Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D., RNDr. Pavel Pešat, Ph.D., doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.
Vzdělávací institut ochrany dětí o.p.s.; Anežka Misauerová, Zdeněk Vojtíšek
* Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
Masarykova univerzita Brno, 2020; Lucie Jarkovská, Martina Kampichler, Katarína Slezáková
* Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování
Nakladatelství Masarykovy univerzity Brno; Petr Kachlík, Věra Vojtová, Karel Červenka a kol.
* Etická výchova (metodiky, učebnice, pracovní listy)
NIDV; Kolektiv autorů
* Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času
Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci; Jiří Pospíšil
* Hra s dobrými otázkami - Klima ve třídě
Člověk v tísni, o.p.s.; Lucie Pivoňková
* Chybování není konec světa aneb Cesta k lepší komunikaci
NIDV; Olga Medlíková
* Jak na osobnostní a sociální výchovu?
Projekt Odyssea, z. s.; Vladimír Srb a kol.
* Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí
NMS; Editorem českého vydání je Mgr. Jiří Richter, na odborné redakci se podílel Mgr. Josef Radimecký, MSc. Manažerem projektu, v rámci něhož byla připravena originální publikace, byl Maurice Galla - Trimbos Institute, Nizozemsko.
Univerzita Palackého v Olomouci; Zuzana Žampachová, Věra Čadilová a kol.
Univerzita Palackého v Olomouci; Lenka Felcmanová, Martina Habrová a kol.
* Klima školy - Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče
Národní ústav pro vzdělávání; Helena Grecmanová, Miroslav Dopita, Jana Poláchová Vašťatková, Jitka Skopalová
* Komunikace učitele v prostředí české primární školy
Vydavatelství Univerzity Palackého; Dominika Provázková Stolinská
* Krabička první záchrany pro učitele - první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě
Národní pedagogický institut ČR 2021; Alice Kourkzi
* Krizová intervence nejen pro pedagogickou praxi
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem; Jan Pavlišta
* Krizová intervence pro speciální pedagogy
Univerzita Palackého v Olomouci-Pedagogická fakulta; Michal Růžička a kolektiv
Redakce Řízení školy; Václav Mertin
* Manuál koučování pro ředitele škol
Národní pedagogický institut ČR; Bedřiška Žufanová
* Možnosti práce s dětmi s poruchami (v) chování v ústavní výchově
Národní ústav pro vzdělávání; Kolektiv autorů, editor © Lucie Myšková
* Můj hrdina jsi ty - Jak mohou děti bojovat s COVID 19
Inter-Agency Standing Committee; Helen Patuck
* Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce
Univerzita Palackého v Olomouci; Martina Friedlová a kol.
* Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma
Masarykova univerzita; Radim Šíp, Denisa Denglerová, Miroslav Bielik
* Na pravdě záleží – Jak učit o pravdě a lži na internetu (Příručka pro učitele)
Univerzita Palackého v Olomouci; Kamil Kopecký, Dominik Voráč, René Szotkowski
* Neočekávané situace ve školní třídě a jejich řešení
Cesta rozvoje SŠ v JmK; Mgr. Robert Čapek, Ph.D.
* Od kritického myšlení ke globálnímu občanství – Příklady dobré praxe
Národní institut pro další vzdělávání, 2019; Alica Petrasová
* Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi
AISIS, z. ú.; Josef Valenta
* Pedagogická diagnostika a pedagogické diagnostikování
Masarykova univerzita Brno; kolektiv autorek
* Pedagogicko-psycholologické otázky online vzdělávání
Mararykova univerzita Brno; Michal Černý
* Poradní kruh jako součást školní praxe
Masarykova univerzita Brno; Petra Banďouchová, Eva Dittingerová, Martina Kurowski
* Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků - Ověřené pedagogické strategie pro práci s žáky
SOFA; Lenka Felcmanová, Anna Kubíčková a Patricie Vlachová
* Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a ve škole
Projekt Odyssea; Mgr. Michal Dubec
* Prevence rizikového a problémového chování
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc; Miluše Hutyrová, Michal Růžička, Jan Spěváček
* Prevence v kontextu ústavní a ochranné výchovy
NÚV; Autoři: Karel Červenka, Helena Fialová, Dana Lipová, Jan Mazák, Lucie Myšková, Monika Peterková, Dana Pukancová, Jaroslav Šejvl, Věra Vojtová, Jana Ženíšková
* Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy.
META, o.p.s. a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; Michala Bernkopfová, Barbora Nosálová, Kristýna Titěrová, Tereza Vágnerová, Jana Vávrová
Ve škole i mimo ni, z.s.; MUDr. Ondřej Franěk, Mgr. Pavla Trčková
* Předcházení problémům v chování žáků - Dotazník pro žáky
Národní ústav pro vzdělávání; Věra Vojtová, Petr Fučík
NPI ČR - projekt IPs APIV A; Kolektiv autorů
* Příručka pro školy: Když se stane neštěstí
Psychosociální intervenční tým ČR, HZS ČR; kolektiv autorů
* Příručka pro školy v době katastrofické události
NÚDZ, MŠMT; kolektiv autorů
* Příručka pro tvorbu zdravého a bezpečného klimatu školy
Plzeňský kraj; Kolektiv autorů
* Příručky pro aktéry adaptačního období začínajících učitelů (pro začínající učitele, pro uvádějící učitele, pro vedení školy)
NPI ČR - Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů; kolektiv autorů
* Rizikové chování dětí a jeho právní dopady - Příručka učitele
Univerzita Karlova v Praze & Togga; Jindrová, M.
* Role sociálního pracovníka ve školství
Projekt „Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce“; Kolektiv autorů
* Rozhovory v Komenském. Tucet zamyšlení o výchově a vzdělávání
Masarykova univerzita; Veronika Rodová (ed.)
* Rozvíjíme demokratickou kulturu na školách
EDUcentrum, z.ú.; kolektiv autorů
* Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
Nakladatelství Masarykovy univerzity Brno; Kateřina Vlčková, Kateřina Lojdová, Josef Lukas, Jan Mareš, Lucie Škarková, Tomáš Kohoutek, Petr Květon, Stanislav Ježek
* Sborník materiálů ke vzdělávání dětí a žáků s PAS a těžkým kombinovaným postižením
Projekt Zkvalitnění a rozšíření speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; Silvie Kubišová, Helena Lovasová a kol.
* Specifické poruchy učení a chování
Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta; PaedDr. Drahomíra Jucovičová
NIDV; Jiří Zajíc
* Spravedlivý start? - Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu
Univerzita Karlova v Praze — Pedagogická fakulta; David Greger, Jaroslava Simonová, Jana Straková
* Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny
NPI ČR; kolektiv autorů
* Studenti se specifickými nároky ve výuce
Masarykova univerzita, Brno 2020; Lukáš Másilko, Ilja Rajdová, Eva Barnová, Iva Oulehlová, Miroslav Zítko
* Sumář dobré praxe. Zkušenosti s inzkluzivním vzděláváním
Masarykova univerzita, Brno 2021; Lenka Kissová, Katarína Slezáková, Dana Dlouhá, Lenka Felcmanová, Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská, Lenka Gajzlerová, Martin Vrubel
Člověk v tísni, o. p. s.; Jaroslav Šotola a kol.
* Škola – místo bezpečí a pomoci. Příručka pro učitele, kteří pro své žáky chtějí dětství bez násilí
Centrum LOCIKA; kolektiv autorů
* Školství - Sborník stanovisek veřejného ochránce práv
Kancelář veřejného ochránce práv, 2021, Wolters Kluwer ČR, a. s.; Kolektiv autorů
* Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností - Když spolu vyučující mluví o práci…
Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta; Irena Smetáčková, Veronika Pavlas Martanová, Veronika Francová, Ida Viktorová, Helena Franke, Anna Páchová
* Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky
ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, SCIO; Mgr. Radka Šmejkalová, Mgr. Kateřina Schmidová
* TVOŘIVOST (nejen) jako prevence rizikového chování
Univerzita Palackého v Olomouci; Martin Dominik Polínek
Masarykova univerzita Brno; Dana Knotová a kol.
* Volný čas dětí a mládeže: zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj
Univerzita Palackého v Olomouci; Zdeněk Hamřík
* Vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání
Česká školní inspekce; kolektiv autorů
* Vybraná témata vychovatelské praxe
NÚV, KA 1. LF UK Praha; Autorský kolektiv: Mgr. Jan Žufníček, Mgr. Pavel Dosoudil, PhDr. Pavla Skasková, PhDr. et Mgr. Veronika Pavlas Martanová, PhD., PhDr. Jan Soukup, PhD., Mgr. Tereza Polesná, PhDr. Božena Lányová, PaedDr. Jiří Pilař
* Výukové případové studie - podpora klíčových kompetencí v pregraduální přípravě pedagogů
Univerzita Palackého Olomouc (2020); Nábělková, Jitka
* Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele
Česká školní inspekce; kolektiv autorů
* Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení i k životu
Partnerství pro vzdělávání 2030+, z. ú.; Lenka Felcmanová
* Wellbeing ve vzdělávání - Analýza vybraných zahraničních vzdělávacích systémů
Stálá konference asociací ve vzdělávání, z.s. v rámci Partnerství pro vzdělávání 2030+; Kateřina Novotná
* Základy prevence kriminality pro pedagogické pracovníky
Univerzita Karlova v Praze; Štefunková, M., & Šejvl, J. (Eds.)
* Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi
Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA; Doc. PhDr. Markéta Šauerová, Ph.D., Prof. PhDr. Václav Hošek, DrSc. a kol.
Katedra pedagogiky, Univerzita Karlova v Praze; PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
* Žáci-cizinci ve školní třídě
Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta; Yvona Kostelecká, Richard Braun, Jiří Hasman, Kateřina Machovcová, Jakub Pivarč, Zuzana Hadj-Moussová, David Hána